Van een creatieve test in de coronaperiode naar een educatieve editie met een onderliggende boodschap; het BMW Speelplezier doeboek is een mooi voorbeeld van hoe een enthousiast idee binnen afzienbare tijd serieus vorm kan krijgen én succesvol is ontvangen.
Plezier voor het hele gezin
Wat doe je als de wereld tijdelijk stil lijkt te staan door een epidemie? Afwachten en stilzitten? Niet als het aan Altavia Unite ligt. Hoewel de social media kanalen voor BMW in die bewuste periode op volle toeren draaiden, werd er flink gebrainstormd over hoe (rij)plezier weer teruggebracht kon worden in de levens van de BMW-fan. Een doeboek was het idee. Leuk voor jong en oud, want ouders die met hun kinderen aan huis gekluisterd zijn kunnen wel wat support in de vorm van vertier voor hun kroost gebruiken. En wat is er nu leuker dan jouw liefde voor BMW aan de nieuwe generatie door te geven? Niet alleen in een thuisblijfperiode, maar juist ook daarna.
Onontdekte wegen
De leeftijd van de doelgroep speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van dit project. Een boek vol kleurplaten van auto’s geeft de jeugd al snel een ‘been there, done that’ gevoel met als gevolg dat het aan de kant wordt gelegd. Zonde voor de effort, maar de oplossing was simpel: spelletjes. BMW gerelateerde woordzoekers, lijntekeningen, rebussen, memories, knutselwerkjes en raadsels maakten van het eerste BMW Speelplezier doeboek een succes. Via de BMW social media kanalen en nieuwsbrief werd de eerste editie zo’n in grote getale gedownload. Niet gek voor een team met veel digitale expertise, die de wereld van offline uitingen aan het verkennen was. Het geheim? De drive om tijdens de lockdown toch iets moois neer te zetten. Samenwerken kreeg een nieuwe betekenis. Het team werkte volledig remote, maar wist dankzij enthousiasme en flexibiliteit een weg te vinden om een wild idee te laten slagen.
Groen licht
Het succes van de eerste editie smaakte naar meer. Ook de dealers waren enthousiast. Toen zij voorzichtig de deuren weer mochten openen zagen zij het BMW Speelplezier doeboek als extraatje om hun klanten mee te verrassen. De tweede editie werd daarom in een oplage van duizenden exemplaren gedrukt; met een uitstraling van een luxe brochure en voor iedere dealer gepersonaliseerd. Het premium gevoel van BMW werd ook hier doorgevoerd. Merkbeleving is namelijk een belangrijk onderdeel van de strategie en toekomstige BMW-rijders worden daarbij niet uit het oog verloren. Dankzij uiteenlopende expertises binnen Altavia Unite konden we BMW hier uitstekend in ondersteunen.
Toekomstgericht
Het enthousiasme bleef groeien. Er was een succesformule gevonden om een nieuwe generatie aan te spreken. Waarom zouden we deze niet spelenderwijs meer over BMW vertellen? Als meest duurzame autofabrikant ter wereld valt er namelijk veel te delen over hoe belangrijk BMW de aarde vindt en welke innovaties er worden bedacht om deze toekomstbestendig te maken. Het BMW i Speelplezier doeboek was een feit. Kleurplaten en spellen werden in het 32 pagina’s tellende boek afgewisseld met kinderlijk eenvoudig geschreven informatie over duurzaamheid en de toekomst van mobiliteit. BMW Genius Sam, een personage die sterke overeenkomsten heeft met BMW’s eigen productmanagers, kreeg hierin de hoofdrol. Door middel van tastbare vergelijkingen en kleine opdrachtjes zorgt Sam dat ingewikkelde materie relatief eenvoudig wordt overgebracht. “Het is een doeboek vol infotainment dat leuk is voor alle betrokkenen, van het creatieve team tot de kinderen die ermee aan de slag gaan”, aldus Tim Timmermans, Senior Social Creative bij Altavia Unite.
De weg naar een circulaire toekomst is ingeslagen. Als dat niet duurzaam is…????