Allesbehalve stroperig: zo werd Nederlands befaamde koekje Altavia Unite’s signatuur

Allesbehalve stroperig: zo werd Nederlands befaamde koekje Altavia Unite’s signatuur

Allesbehalve stroperig: zo werd Nederlands befaamde koekje Altavia Unite’s signatuur 1024 765 Altavia Unite

Veel briljante life changers beginnen vaak klein en simpel, of zijn in eerste instantie niet eens zo bedoeld. De Post-it bijvoorbeeld. Dat was het resultaat van Dr. Spencer Silvers mislukte poging tot het bedenken van een supersterke lijm. Nadat deze lijm vier jaar op de plank had gelegen, gebruikte collega Arthur Fry deze zwakke lijmtechniek om zijn boekenlegger op zijn plek te houden. Al snel veranderde de boekenlegger in een papiertje met notities. De rest is geschiedenis…

Knappe(rige) research
Bij Altavia Unite is het de stroopwafel die voor een revolutie zorgde. Wat begon als een onschuldige lekkernij voor de goed gevulde snoepkast, werd voor veel collega’s al snel een vaste snack om 11 uur ’s ochtends. De stroopwafel was populair, maar met veel mensen ook evenzoveel wensen. Want ja, smaken verschillen nu eenmaal. De Stroopwafel Contest werd in het leven geroepen. Een wekelijks fenomeen waarbij – inmiddels – heuse stroopwafel connaisseurs de knapperige koekjes uit verschillende delen van het land op verschillende punten beoordeelden. Een soort AD Oliebollentest, maar dan gezelliger. De structuur, bite, verkruimeling en smaak zorgden er in een zinderende blindproeverij voor dat de titel Lekkerste Stroopwafel 2022 naar de stroopwafelkraam uit de Amsterdamse Jordaan ging.
Geen koekenbakkers, maar brandbuilders
Met het uitroepen van deze titel voelde het heel even alsof de koek op was. We vielen in een zwart gat, want behalve die snack om 11 uur ’s ochtends, was er niets meer om naar uit te kijken. We begonnen te geloven dat de stroopwafel voor ons veel meer was dan zomaar een lekkernij. Het was een bron van inspiratie, vreugde en samenzijn. Het idee om een eigen stroopwafelmerk op te richten was geboren en Richard – onze grootste stroopwafelliefhebber – moest het gezicht worden.
Holy sh*t, we did it
Hoewel we onze vingers zo ongeveer aflikten van de stroopwafels met Richards karikatuur erop, kwamen we in de tussentijd tot nieuwe inzichten. De liefde voor dit koekje was een soort religie geworden. Eentje waarin we allemaal samenkwamen om te genieten van deze goddelijke traktatie. Ons merk moest dit natuurlijk uitdragen. We zijn er namelijk heilig van overtuigd dat onze stroopwafels de allerlekkerste zijn. Het ontwerp werd daarom aangepast naar Richard in een gewaad met onze ‘heilige graal’ in zijn handen. Er werd zelfs een prachtig glas-in-loodraam opgenomen in het design, waardoor de verpakking een religieus uiterlijk kreeg.
Altavia blijft plakken
Wat begon als iets eenvoudigs, blijkt meer inhoud te hebben dan gedacht. De stroop – die vroeger werd gebruikt om oude koekresten met elkaar te verenigen tot een nieuwe lekkernij – wist de Altavia collega’s samen te brengen, te verbinden en uit te dagen tot creatieve projecten. Iets wat we ook dagelijks doen met creatieve campagnes voor onze klanten. Campagnes die niet stroperig zijn, maar wel blijven plakken.
Richard Blok, Designer bij Altavia Unite