bp pulse in Nederland: een uitgebreide toolkit met een ambitieuze startdatum

bp pulse in Nederland: een uitgebreide toolkit met een ambitieuze startdatum

bp pulse in Nederland: een uitgebreide toolkit met een ambitieuze startdatum 1083 722 Altavia Unite

Bij Altavia Unite doen we er alles aan om onze klanten te helpen hun werk en processen te vereenvoudigen. Toen bp bij de lancering van drie nieuwe laadstations in Nederland wel wat power kon gebruiken, schakelden we in rap tempo naar de hoogste versnelling.

 

Snelle marktintroductie

Met het oog op een duurzamere toekomst biedt bp elektrisch laden aan met bp pulse: het elektrificatiemerk van het bedrijf. Momenteel hebben EV-klanten van bp al toegang tot zo’n 9.000 (ultra)snelle oplaadpunten, waaronder een snelgroeiend netwerk bij bp-winkellocaties in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland (Aral). Met de stijgende vraag naar elektrisch laden in Nederland besloot bp pulse ook de Nederlandse markt te betreden. Het bedrijf trapte af met drie snellaadstations in de buurt van Amsterdam.

Om deze stations onder de aandacht te brengen en de originele, Britse uitingen naar de Nederlandse markt te vertalen, vroeg Debra Al, marketeer bij bp, Altavia Unite een crossmediale campagne uit te rollen. Een website, POS-materiaal, online advertenties en signing inclusief plaatsing op de locaties stonden uitgebreid in de briefing beschreven. De deadline? Een maand later. “Als het gaat om het ontwikkelen van marketingmateriaal, is Altavia Unite al jaren onze partner. We wisten dus dat Altavia niet zou schrikken van deze uitdaging”, zegt Debra. Fair enough. Uitdaging aanvaard!

Een organisatorische opzet

Vanwege de korte time-to-market nodigden Joeri de Bruin (accountmanager), Sjoerd van der Zwaan en Joost Baumeister (projectmanagers) Debra uit voor een multidisciplinair overleg. Alle afdelingen, waaronder Design, Fulfillment en Print Management, staken de koppen bij elkaar. Joeri: “Het is ons gezamenlijke doel om het leven en de processen van onze klanten te vereenvoudigen. We weten dat je een proactieve workflow nodig hebt om ingewikkelde projecten te laten slagen. Bij Altavia Unite staan we bekend om onze gestroomlijnde organisatorische opzet en vereenvoudigde communicatiestijl. Dus gingen we zitten en kwamen met een effectieve, snelle aanpak.”

Dankzij deze workflow kon Debra rechtstreeks met afzonderlijke afdelingen communiceren, waardoor de gewenste output eenvoudig kon worden gestroomlijnd en eventuele problemen zonder vertraging konden worden opgepakt. “Eén van de hiccups waar we tegenaan liepen was de juiste etikettering”, vertelt Debra. “We bestelden laders voor onze laadpalen in het buitenland. Toen deze arriveerden zag ik dat geen van de laders de juiste labels had. Dit was slechts een paar dagen voor onze deadline dus belde ik Altavia om erachter te komen wat we eraan konden doen. Het was allemaal last minute, maar het is ons gelukt om de juiste labels te printen – precies op tijd.”

Alles-in-1 service

Door een recente reorganisatie kon Altavia de creatie, productie en distributie van al het benodigde marketingmateriaal volledig op zich nemen. Debra: “Normaal gesproken wend ik me tot verschillende bureaus voor verschillende aspecten van onze campagne, maar tijdens dit project werkten we alleen met Altavia Unite.” Joeri vult aan: “Het is inspirerend om te zien hoe de samenwerking met bp in de loop van de tijd is geëvolueerd. Zes jaar geleden begonnen we als printbureau en nu verzorgen we het totaalplaatje.”

Momenteel is Altavia de voorkeursleverancier van bp voor verschillende end-to-end retailmarketing diensten, waaronder ontwerp, signing en plaatsing, tooling en sociale media.

Debra: “Samen hebben we een uitgebreide toolkit van alle middelen die nodig waren ontwikkeld om deze lancering tot een succes te maken: labels voor oplaadpunten, online banners, advertenties, socialmedia posts en geotargeting. Altavia ontwierp zelfs interactieve displays voor alle opladers.” Aangezien bp van plan is om binnenkort meer laadstations uit te rollen, zal de toolkit dienen als blauwdruk voor aanstaande lanceringen.

Co-creëren en samenwerken

Wat kunnen we allemaal leren van deze samenwerking? Debra: “De collaboratieve workflow kan ik alle merken adviseren. Natuurlijk, het is hard werken, en sommige klanten geven misschien de voorkeur aan een meer ‘zorgeloze’ aanpak – een aanpak waarbij bureaus een briefing krijgen en zelf aan het werk gaan. Maar ik geniet van de gestroomlijnde workflow waar je marketingmateriaal echt co-creëert. Ik geloof dat je uiteindelijk de beste resultaten behaalt als je nauw samenwerkt. Het gaat erom te oogsten wat je zaait.”

Joeri: “Bij Altavia Unite streven we ernaar de doelen van onze klanten te behalen en daarbij hun verwachtingen te overtreffen. We willen dat ze optimaal gebruik kunnen maken van alle beschikbare diensten. Daarom hebben we onze nieuwe, multidisciplinaire workflow geïntroduceerd. Het is mooi om te zien hoe bp deze manier van werken ook benut. We hopen dat het andere opdrachtgevers inspireert om een andere aanpak te kiezen: niet één waarbij we voor je werken, maar waarin we samenwerken.”

Joeri de Bruin – Accountmanager bij Altavia Unite

Would you like to have a chat about this topic?