Marketing en distributie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Marketing en distributie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden

Marketing en distributie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden 1024 765 Altavia Unite

Veel van het werk dat we bij Altavia Unite doen en maken, is voor iedereen zichtbaar. Maar wat mensen vaak niet weten, is dat we ons werk ook letterlijk de winkels inbrengen. In Zoetermeer staat namelijk ons eigen distributiecentrum waar we voor klanten hét verschil maken op het gebied van opslag, fulfillment, signing en placement.

Retailkennis als basis
Marketing en distributie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zeker in retail moet alles strak op elkaar aansluiten. Door een eigen distributiecentrum te bouwen, konden we onze processen zo efficiënt mogelijk inrichten en perfect afstemmen op de uitdagingen van onze klanten. Daardoor kunnen we ze echt van begin tot eind helpen.
Maatwerk in distributie
We verzorgen onder andere de distributie voor Hema, Etos en Toolstation. Van campagnepakketten tot instorematerialen en lastminute bestellingen; alles wordt hier verzameld en gereedgemaakt voor verdere verzending. Belangrijkste uitgangspunt daarbij is dat we zoveel mogelijk inhaken in de keten van de klant en aansluiten op hun systemen. Ook qua data. Zo weet iedereen precies wat wanneer waar geleverd wordt. En alles wat wij bij de distributiecentra van onze klanten aanleveren, is zo verpakt dat het direct door kan naar de filialen.
Volledige ontzorging
Via de webshops die aan onze systemen zijn gekoppeld, kunnen winkels ook zelf bij ons bestellen. Morgen de sneeuwschuivers in de aanbieding? We zorgen dat alle benodigde materialen vanavond nog worden ingepakt en verstuurd. Een instorepakket niet compleet of beschadigd? We regelen in no time een nabestelling, die we altijd op voorraad hebben. Net als ondersteunende materialen zoals bordjes met openingstijden en complete winkelmeubels. Voor een aantal klanten regelen we ook het hele financiële proces, en leveren we zelfs schoonmaakartikelen aan hun filialen. Dan heeft het hoofdkantoor helemaal nergens meer omkijken naar.
Sneller, efficiënter, goedkoper
In de logistiek staan we nooit stil, en kijken we altijd of het nog beter kan. Zo adviseren we klanten over hun processen en helpen we om deze optimaal in te richten. Maar we kijken zeker ook naar onszelf. Door bijvoorbeeld het interieur van onze rolcontainers aan te passen, kunnen de materialen er nu onverpakt in. Daarnaast zijn we alles gaan sorteren op volgorde van de winkelroute. Het resultaat: minder verpakking, minder ompakken en efficiënter uitpakken. Dan heb je het over een besparing van tonnen per jaar. Ook hebben we in ons proces verschillende slimmigheidjes ingebouwd, waardoor de leadtimes superkort zijn. We kunnen op het allerlaatste moment naar de winkel. Elke retailer weet hoe cruciaal dat kan zijn.
Service tot in de winkels
We regelen alles helemaal tot het eind. Dus ook dat het op locatie wordt geplaatst, opgehangen, gemonteerd of geplakt. Van het in elkaar zetten van displays tot het plaatsen van enorme banieren en wrappen in folie. Daarbij zoeken we steeds weer verbinding met alle partijen. Zo zijn we bij een spaaractie met de leverancier van de spaarartikelen om tafel gaan zitten. En hebben we er samen voor gezorgd dat we de displays die we op de locaties plaatsten ook meteen konden vullen. Alles in één keer geregeld. Dat scheelt enorm.
Begrijpen hoe processen werken, zien wat de verbanden zijn en continu nadenken over hoe het slimmer kan. Dat vinden we het leukste wat er is. En daarin kunnen we echt van toegevoegde waarde zijn. Elke dag weer.
Evert-Jan Hellemink, Logistiek Manager bij Altavia Unite